środa, 18 maja 2011

Lalilu w maju




Drodzy Rodzice,

redakcja śledzi z zainteresowaniem rozwój żłobka muzycznego Lalilu, mieszczącego się na warszawskiej Ochocie. Kibicujemy mu bardzo, bo pod czujnym okiem właścicielki Doroty Ruszkiewicz program, kadra i przede wszystkim dzieci bardzo się rozwijają, a do tego świetnie się bawią. Jako że mało jest podobnych miejsc, donosimy Wam, co słychać w Lalilu, żebyście mieli świadomość, w jak fajny sposób można wykorzystać zdolności dzieci już od najwcześniejszych lat!

W maju program Lalilu jest wyjątkowy, jeszcze bardziej wiosenny i jeszcze bardziej muzyczny! Niżej szczegóły, ale najlepiej zajrzeć na stronę żłobka na Facebooku. Właśnie zawiesili album zdjęć z zajęć mydlanych!

MAJ W LALILU


W ramach rozwoju inteligencji muzycznej:

- "Wiosna" z cyklu Cztery pory roku (koncert nr 1 E-dur), A. Vivaldi - słuchamy fragmentów na żywo w wykonaniu Basi Ulanowskiej i Doroty Krześlak
- Uczymy się rozpoznawać rejestr basowy i wiolinowy, czyli kształtujemy wrażliwość na zmianę wysokości dźwięku (zabawy: "krasnoludki i olbrzymy", "plaża", "kot i myszy")
- Doskonalimy wrażliwość na zmianę tempa i przerwę w muzyce (zabawy: czarodziejski zamek, kałuża, żuczki, ptaszki, samoloty, zrywanie jabłek)
- Zwracamy uwagę dzieci na zmianę dynamiki w muzyce: zmiany w sposobie chodzenia, mały wiatr/duży wiatr, odróżnianie melodii wesołej i smutnej
- Poznajemy słowa i melodię piosenki dla mamy "Choć mam rączki małe"
- Osłuchujemy się z miesięczną piosenką pt. "Maj".

W ramach rozwoju inteligencji ruchowej na powietrzu:

- Bawimy się w drzewa i wiatr
- Pracujemy - maluchy naśladują różne czynności, podczas których ćwiczą mięśnie tułowia i grzbietu poprzez skłony, rzuty, itp., np. zamiatamy, przekopujemy ogródek, rzucamy piłką, zbieramy jagody
- Pokonujemy wspólnie zbudowany tor przeszkód
- Bawimy się z kołami hula hop (na hasło hop wskakujemy wszyscy do koła)
- Przeciągamy linę, skaczemy przez linę, robimy wyścigi oraz slalom z piłek


W ramach rozwoju inteligencji przyrodniczej:

- W naszym ogrodzie zasadzimy w skrzynkach własne kwiaty (aksamitki) i będziemy je pielęgnować
- Obserwujemy pierwsze kolorowe owady: biedronki, pszczoły, osy, motyle
- Poznajemy środowisko życia żab i słuchamy ich majowego rechotu (płyta CD)
- Kontynuujemy poznawanie odgłosów przyrody (płyta CD): słoń, lew, hipopotam, słowik, mewa, jaskółka, indyk, kaczka, gołąb, pszczoła, mucha, wilk, dzik, niedźwiedź, rżenie, bieg, żucie

W ramach rozwoju inteligencji językowej:

- Gdzie mieszkamy? Co nas otacza? Czym jest: planeta, kontynent, kraj, miasto, wieś, ocean, jezioro, rzeka, góry
- Czy pracować trzeba zawsze przy komputerze? - poznajemy nazwy tradycyjnych zawodów (m.in. kucharz, policjant, listonosz, kierowca, nauczyciel, pielęgniarka, lekarz) - czym się zajmują, kiedy pracują? Jak wygląda kucharz? Co listonosz nosi w torbie? Co różni lekarza od pielęgniarki i dlaczego lizak policjanta nie jest słodki?
- Uczymy się krótkiego wierszyka dla mamy

W ramach rozwoju inteligencji wizualno-przestrzennej, ćwiczymy wyobraźnię i spostrzegawczość:

- Co jest większe: planeta czy kontynent? Jak wygląda miasto a jak wieś? Wyszukamy wśród obrazków planetę, kontynent, miasto, wieś, ocean, rzekę, góry, opowiemy o ich charakterystycznych cechach
- Dowiemy się, co to jest i jak wygląda globus, "okręcimy Ziemię wokół osi"
- Odbijemy rączkę w farbie i stworzymy ukwiecone drzewa owocowe
- Pomalujemy biedronki czerwoną farbą i zrobimy paluszkami czarne kropki
- Ubierzemy żółtą osę w czarne paski z papieru i dokleimy jej czółka
- Z origami zrobimy żabę
- Przygotujemy twórczą niespodziankę dla swoich kochanych mam!

W ramach rozwoju inteligencji interpersonalnej i emocjonalnej:

- Poznajemy pacynki! Pacynki mają cudowną moc, to więcej niż lalki, a dzieci ulegają ich czarowi, rozmawiają z nimi, zwierzają się im. Dzięki pacynkom odkrywają i nazywają swoje uczucia i emocje. Wprowadzamy je na stałe do naszego programu. W tym miesiącu mała myszka uczy nas współpracy w grupie opartej na "porozumieniu bez przemocy"
- Kocham moją mamę, czyli jak ma na imię moja mama, co lubię z nią robić najbardziej, jak bardzo mocno ją kocham? Dzień Mamy już 26 maja
- Świętujemy urodziny Tymka i Alberta

Wprawki językowe:

Usprawniamy język, wargi i podniebienie, przygotowując się do prawidłowego mówienia:
- Gimnastykujemy środkową część języka, pokazując, w jaki sposób wylizujemy ulubiony sos z talerza albo naśladując pieska pijącego wodę z miski
- Witamy się z zębami i liczymy je tak, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno
- Rysujemy kółka (językiem dookoła warg) i kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)
- Naśladujemy ruchy wilka, który gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy,
- Robimy zjeżdżalnię dla krasnoludków ze swojego języka (czubek języka opieramy za dolnymi zębami i unosimy do góry jego środkową część)
- Bawimy się rysowanymi wierszykami, m. in. "Kwiatek", "Motyl", "Osa", "Słonko", które służą nie tylko prawidłowej wymowie, ale także ćwiczą pamięć i kształcą sprawności manualne dziecka (na podstawie książki "Rysowane wierszyki" Ewy Skorek)

Brak komentarzy: